WM is niet stabiel en in veel producten niet bedoeld om zonder stylus te bedienen. Kleine icoontjes, toetsenbord niet altijd even handig en van die irriterende dingen als bijvoorbeeld dat je standaard een bepaald toetsenbord wilt instellen en elke keer als je de app of het toestel opnieuw inschakelt moet je voor da keyboard kiezen. Hij onthoudt het niet alsware.
En zo zijn er meer dingen als niet automatisch op blokkeren schieten. Ik begon gisteren al weer genoeg mensen te bellen vanuit me broekzak. Even zoeken in het menu en je vindt daar de optie dat als je de rode beltoets vasthoudt het toestel blokkeert en de-blokkeert. Het is allemaal niet zo handig en vanzelfsprekend.
Ook zoiets… je hebt de contactpersonenlijst en daarin kan je super scrollen en heb je een bar rechts ernaast met daarin letters zodat je snel door je lijst kan gaan. Maar ga je nu een snelkeuze toevoegen dan zijn die opties in eens verdwenen. Daar moet je het weer op de oude vertrouwde WM manier doen. Een manier die onderhand zonder stylus niet te bedienen valt. Het is zo halfslachtig. Super functies aan de ene kant, maar dan aan de andere kant vergeten de puntjes op de i te zetten.
Dat heeft de Diamond en dat heeft de Omnia ook. Ongeacht dat is de Omnia specificatietechnisch de beste WM ooit gemaakt.
WM ondersteunt niet meer dan 65K. Gewoon geen drivers voor… jammer helaas. Ook al stoppen ze er een 262K scherm dan nog kan ie max 65K weergeven.
Invoeren gaat best aardig. xT9 kent alleen te weinig woorden. Ik gebruik veel Nokia en Sony Ericsson en die hebben da beter voor elkaar. Je zit dus in het begin constant nieuwe woorden toe te voegen. Went vanzelf natuurlijk, maar wereldkampioen smsen word je er niet mee. Zo'n touchscreen input is bij niemand fail save. Zelfs de iPhone is af en toe @$&*#^%#^!%#%!^$^.
Vind alleen het veld waarin je de tekst moet invoeren zo klein…. 75% van het scherm wordt ingepikt door het toetsenbord, blijft er weinig ruimte over om een lange sms of mail te sturen en toch nog overzicht te houden over wat je getikt hebt.
Draaien gaat best netjes. Je kunt de snelheid zelf instellen ook de animaties. Die zijn er leuk om te zien. Animaties zijn zelf niet super mooi. Je ziet teveel de geblokte randen van de animatie, maar ach he… wie geeft daar om.
Het probleem is niet de Omnia. Top toestel met super specs. Ik ben geen WM man. Op 1 of andere manier wil ik snel kunnen werken met een toestel. Het is te omslachtig af en toe. En elke keer als je een app start die niet speciaal door Samsung erop is gezet zit je toch weer te priegellen. Dat is gewoon jammer en pas opgelost bij Windows Mobile 7.0. (hoop ik)
MR