Samsung Omnia i900

• Midden Europa Vakanties

WM is niet stabiel en in veel producten niet bedoeld om zonder stylus te bedienen. Kleine icoontjes, toetsenbord niet altijd even handig en van die irriterende dingen als bijvoorbeeld dat je standaard een bepaald toetsenbord wilt instellen en elke keer als je de app of het toestel opnieuw inschakelt moet je voor da keyboard kiezen. Hij onthoudt het niet alsware.

En zo zijn er meer dingen als niet automatisch op blokkeren schieten. Ik begon gisteren al weer genoeg mensen te bellen vanuit me broekzak. Even zoeken in het menu en je vindt daar de optie dat als je de rode beltoets vasthoudt het toestel blokkeert en de-blokkeert. Het is allemaal niet zo handig en vanzelfsprekend.

Ook zoiets… je hebt de contactpersonenlijst en daarin kan je super scrollen en heb je een bar rechts ernaast met daarin letters zodat je snel door je lijst kan gaan. Maar ga je nu een snelkeuze toevoegen dan zijn die opties in eens verdwenen. Daar moet je het weer op de oude vertrouwde WM manier doen. Een manier die onderhand zonder stylus niet te bedienen valt. Het is zo halfslachtig. Super functies aan de ene kant, maar dan aan de andere kant vergeten de puntjes op de i te zetten.

Dat heeft de Diamond en dat heeft de Omnia ook. Ongeacht dat is de Omnia specificatietechnisch de beste WM ooit gemaakt.

WM ondersteunt niet meer dan 65K. Gewoon geen drivers voor… jammer helaas. Ook al stoppen ze er een 262K scherm dan nog kan ie max 65K weergeven.

Invoeren gaat best aardig. xT9 kent alleen te weinig woorden. Ik gebruik veel Nokia en Sony Ericsson en die hebben da beter voor elkaar. Je zit dus in het begin constant nieuwe woorden toe te voegen. Went vanzelf natuurlijk, maar wereldkampioen smsen word je er niet mee. Zo'n touchscreen input is bij niemand fail save. Zelfs de iPhone is af en toe @$&*#^%#^!%#%!^$^.

Vind alleen het veld waarin je de tekst moet invoeren zo klein…. 75% van het scherm wordt ingepikt door het toetsenbord, blijft er weinig ruimte over om een lange sms of mail te sturen en toch nog overzicht te houden over wat je getikt hebt.

Draaien gaat best netjes. Je kunt de snelheid zelf instellen ook de animaties. Die zijn er leuk om te zien. Animaties zijn zelf niet super mooi. Je ziet teveel de geblokte randen van de animatie, maar ach he… wie geeft daar om.

Het probleem is niet de Omnia. Top toestel met super specs. Ik ben geen WM man. Op 1 of andere manier wil ik snel kunnen werken met een toestel. Het is te omslachtig af en toe. En elke keer als je een app start die niet speciaal door Samsung erop is gezet zit je toch weer te priegellen. Dat is gewoon jammer en pas opgelost bij Windows Mobile 7.0. (hoop ik)

MR

• oneeye67

Ben jaloers op je….. :D

• Ilse

Zo dat is een duidelijk verhaal, daar heb ik wat aan.

Maar begrijp ik het goed, dat als ik voor het gewone toetsenbord (dus geen qwerty) kies voor sms dat het toestel dit wel onthoudt voor de volgende sms die ik wil maken als ik het toestel niet uit heb gehad?

De nieuwe woorden die je toevoegt met smsen, onthoudt het toestel toch hopelijk wel he?

Het nadeel van de iphone vond ik met smsen dat je alleen het qwerty toestenbord hebt en niet op landscape, dat lijkt me bij de omnia beter geregeld. Ik neem aan dat je wel lange smsjes kan maken, ondanks dat je ze niet helemaal in beeld hebt in 1 keer.

Zit er geen automatisch toetsenblokkering op, begrijp ik dat goed?

Heb jij de nederlandse versie?

Hoe worden je smsjes getoond? Net als de iphone in chatvorm of gewoon?

Ilse

hahah tsja… krijg je he als je journalist wordt in deze wereld ;)

MR

Yup hij onthoudt ze maar je moet er wel wat toevoegen En wat meer dan normaal.

En lange smsjes kan je ook maken, maar het is niet echt lekker dat je maar 2 regels hebt waarop je tekst staat.

Automatische blokkering? Jawel hoor met een wachtwoordvergrendeling, maar dat vind ik persoonlijk te veel van t goede. Heb ook de Nederlandse versie.

Yup smsjes heb je in chatvorm alleen ziet het er niet zo mooi uit als de iPhone. Het zijn gewoon meerdere berichten onder elkaar. En berichten naar bepaalde personen staan bij elkaar. Gewoon standaard WM 6.1. Gelukkig heb je nu wel het idee hoeveel berichten je verstuurt. Dat heb je bij de iPhone weer niet.

MR

• Ilse

Ok gelukkig onthoudt ie ze dan wel, anders zou het helemaal waardeloos zijn.

Misschien zie je wat meer tekst van de sms als je met gewoon toetsenbord smst en niet in landscape. Ik probeer het wel uit over een paar weken wat ik het fijnst vind.

En liet ie nou het toetsenbord staan dat je het laatste gekozen hebt als je het toestel niet uit zet?

Op een buitenlands forum lees ik dat een aantal last hebben van een accu die heel warm wordt, hoe is dat met jouw toestel?

• Lemco

Hey Marc,

Das lang geleden, ik heb toevallig gelezen op het forum dat je een eigen site. Leuk man zou je de link willen doorgeven op het forum of per mail (als je die nog hebt). Jammer dat je ook niet meer online bent op MSN, kennelijk te druk . Ja de N96 ziet er ook gelikt uit, maar je hebt al eens eerder gezegd dat de N96 niet de opvolger van de N95 en N95 8GB zou worden. Maar wie weet, ze hebben het er wel over. Ik denk dat ik ook de N96 ga nemen en wel op een paar redenen. Ik heb voor mijn vakantie gezegd dat m’n N95 kuren heeft zoals niet meer kunnen bellen omdat het microfoontje defect is . Met het open halen bij NSP bleek de printplaat ook niet goed te wezen en te klein te zijn om te lassen/solderen dus ik kreeg een nagel nieuwe N95. En aangezien dat de garantie ook aardig naar zijn eind loopt is het wel verstandig om een nieuwe aan te schaffen, en de N95 als reserve in te zetten. Ik heb gehoord dat de N96 vanaf 15 September exclusief door KPN geleverd zou worden, maand later voor de losse verkoop. Ik neem aan dat de eerste N96 tjes in een combinatie met Mobiel TV abonnement zou leveren. Ik vind wel dat ze een sterkere accu mochten gebruiken, want ze doen de exact dezelfde accu in van de N95 in de N96. Aangezien dat de N95 al niet lang volhoud zal dat voor de N96 niet ontgelden. Wat ook jammer is dat ze geen xenon flitser van de N82 gebruiken in plaats de 2 LED lampjes die ze nu gebruiken. Verder is het een goed toestel, ietsje groter dan de N95, 16 GB intern geheugen, en DVB-H Mobile TV. Maar jah dit is tot nu toe het vlaggenschip van Nokia, ik ben benieuwd wat Nokia gaat doen om antwoord te geven op de LG KC910, Samsung i8510 INNOV8, en de Sony- Ericsson C905, en misschien de op de wal kruipende Motorola nu ze een samenwerken met Kodak.

Groetjes Lemco

Uhmm warm wordende accu nog niet echt gehad. Moet wel zeggen als de GPS bezig is dat ie warmer wordt, maar ik moet nog wat doortesten…..

Als je ff verder wil kletsen dan la ma weten. Heb MSN en mail mocht dat je helpen!

MR

• Ilse

Ik ga je zeker mailen als ik weer een vraag heb! Top!

Ilse

• istanbullu

Thanx voor de review MR.