Lekker met vakantie maar dan.... (Bericht over de N95)

• De Guzman

Beste Prikkers,

Dit is iets wat ik graag met jullie wil delen. Heb de Nokia N95 gekocht super strak ding en ook internet onbeperkt voor 9,95 per maand nou hier kom ik van terug. Ik heb geen zin in rare berichten terug van dat kan je weten of weet ik veel wat ik prik dit voor de mensen die misschien ook in de fout gaan.

Ik kreeg op 4 augustus 2007 een sms en daar stond in: ?Geachte klant neemt u s.v.p. 6 augustus tussen 9:00 en 12:00 contact op met KPN Mobile i.v.m. gemaakte belkosten.? Ik heb dit gedaan en de persoon die ik gesproken heb wist mij te vertellen dat ik naar het buitenland was geweest en ik waarschijnlijk internet op mijn mobiel had gebruikt. Ik heb een nieuwe mobiele telefoon gekocht Nokia N95. Die mevrouw die ik toen aan de telefoon had vertelde mij dat ik bezig was met het aanschaffen van een hele mooie telefoon die heel erg veel kan. Ze vroeg of ik wist dat ik er ook mee kon internetten en vroeg mij of ik daar dan ook gebruik van zou willen maken. Ik heb toen gezegd dat ik dat niet wilde, omdat dit mij dan waarschijnlijk heel erg veel geld gaat kosten. Ze vertelde mij dat ik voor ? 9,95 per maand extra, onbeperkt kon internetten waar je ook bent. Ik vond het nog steeds erg duur die ? 9,95 per maand. Ze vertelde mij omdat ik de telefoon telefonisch bestelde kreeg ik ? 5,- korting per maand. Snel gerekend kost het internet me dan ? 4,95 per maand dus ik ben akkoord gegaan met onbeperkt internet. Ik ben met vakantie gegaan naar Kroatië. Bij aankomst zei ik tegen mijn vriendin dat ik het wel handig vond dat ik overal waar dan ook kon internetten omdat ik dat onbeperkt internet had voor ? 9,95. Ik heb in totaal (en dat is denk ik ruim genomen) 30 websites bezocht van o.a. (G-mail, mail thuis en Weer online) want we wilden een week in Kroatië verblijven en daarna naar Italië gaan (Venetië). Ik kreeg toen van KPN een sms en ben me kapot geschrokken, omdat ik weet als zo?n bedrijf als KPN een sms stuurt met ?kunt u contact opnemen over de gemaakte belkosten? dat dit niet zomaar een bedragje is. Ik zei toen tegen mijn vriendin van nou dit is dat voor het internet ik ben dus in Nederland lekker gemaakt en moet nu dokken.

Ik check altijd mijn rekening online via www.kpn.nl en zag in de lijst in mijn telefoon toen staan KPN Mobile dit was mij nog niet eerder opgevallen en dacht misschien is dit makkelijker om je rekening te bekijken. Ik zag toen iets staan zoals mobiele internet kosten. Ik heb hier toen op geklikt en toen stortte mijn hele wereld in. Hier stond toen dat ?de tot nu toe gemaakte kosten ? 4200,- zijn?. De meneer van KPN aan de telefoon zei gelijk dat het niet zo?n bedrag was maar het ging om ?1632,-. Nou ook dit is een bedrag is voor niemand te betalen, als ik wist dat ik in het buitenland niet onbeperkt kon internetten, had ik dit natuurlijk nooit gedaan. Dan had ik wel een internetcafé opgezocht dat is altijd vele malen goedkoper. Maar goed ik wist dit niet en dacht zo kan ik wel even kijken op een paar websites heb ik het internet op mijn mobiel in ieder geval niet voor niets genomen. De meneer van KPN zei ook al van dat zijn bedragen die voor de meeste mensen niet te betalen zijn. De man van KPN zei mij dat ik een klacht in moest dienen per brief over de informatie die ik gekregen had bij het aanschaffen van mijn telefoon en dit heb ik ook gedaan. Ik zeg ook eerlijk: ik hoef nooit van dat soort dingen omdat ik dat toch niet gebruik. Ik heb de Nokia N95 gekocht omdat er een 5 miljoen mega pixel camera op zat en ik graag fotografeer, maar niet altijd mijn camera bij me heb. Dit was dan een leuke telefoon waar dit dus mee kan en mijn telefoon heb ik altijd bij me en de mevrouw van KPN zei ook tegen mij over dat onbeperkt internetten dus ik dacht dat is mooi meegenomen.

In de brochure van de telefoon staat ook ?Betaalbaar voor iedereen?, en ?Internet op je mobiel is niet duur, je betaalt verkeerskosten voor de info die je binnenhaalt en niet voor de tijdsduur?. Dit verhaal las ik trouwens ook pas achteraf maar goed dit even ter zijde. Als je dit toch leest in zo?n brochure (met in je achterhoofd dat je onbeperkt kan internetten zoals die mevrouw van KPN vertelde), dan ga je er toch vanuit dat het veilig is wat je doet en dat je dan niet zo?n torren hoge rekening krijgt.Als ik dit vooraf had geweten had ik het nooit gebruikt. De man zei ook van ?U bent niet de enige waar dit verhaal vandaan komt, dus het is verstandig om nu meteen een klacht brief te schijven naar KPN?.

Dit even ter informatie

M.vr.gr,

De Guzman

• Ruud

Hoi De Guzman,

Je bent zeker niet de enige bij wie dit gebeurd, de laatste weken heb ik vaker gehoord dat mensen ongelooflijk hoge rekeningen kregen. KPN had hierin duidelijker moeten zijn en erbij moeten zeggen dat je alleen in Nederland onbeperkt kunt Internetten, waar je ook bent. Ik verwacht niet dat je de kosten moet gaan betalen, aangezien KPN nalatig is geweest in het verstrekken van de informatie en jij hierdoor onbewust hoge kosten hebt gemaakt. KPN zal het vast wel ergens in haar voorwaarden hebben staan, maar als ze je hier niet op gewezen hebben dan hebben ze geen poot om op te staan. Bekijk het contract wat je ondertekend hebt nog maar eens goed.

Groeten,

Ruud

www.gsmacties.nl

• De Guzman

Beste Ruud,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de telefoon telefonisch besteld dus heb helemaal geen contract hoeven te tekenen. Ik heb mijn rechtsbijstand al ingeschakeld en die wachten het antwoord op mijn brief af. Als ik niet alles vergoed krijg of ik moet een deel betalen dan gaan we verdere stapen ondernemen en dan denk ik dat jullie mij nog wel terug zien op televisie. Dit is andere mensen lekker maken en je daarna de grond in laten zakken. Dit is gewoon onmenselijk het is niet alleen die kosten maar ook mijn vakantie is naar de kl.te dit kan gewoon niet. Ik heb dit bericht hier daarom ook geprikt omdat ik niet hoop dat andere mensen ook zo in de problemen komen. Je kan elkaar beter goed informeren op een prikpagina dan dat je elkaar af loopt te zeiken.

M.vr.gr,

De Guzman

• Jim

Als bellen in het buitenland niet binnen je bundel valt of duurder is dan gewoon in Nederland, waarom zou mobiel internet dan wel binnen die bundel vallen?

Behalve dat er de algemene voorwaarden zijn, of je die leest of niet is aan jezelf, is het ook zo dat een klant niet altijd zomaar overal vanuit moet gaan. Dus als jij een internetbundel neemt, moet je er niet zomaar vanuit gaan dat het ook voor het buitenland is.

Verder is het natuurlijk wel behoorlijk klote zo'n gigantisch bedrag, voor dat geld kan je zo nog een keer op vakantie. Met een beetje mazzel geeft de KPN je gelijk mbt het onvolledig verkregen van info bij de aanschaf. Zo niet dan wil ik je succes wensen met eventuele juridische stappen.

En ja ik werk voor een telecomprovider, vandaar het eerste stukje :)

• Ruud

Jim, je hebt wel deels gelijk, of een klant de algemene voorwaarden wel of niet leest is aan jezelf. Maar KPN is wel verplicht de klant daarop te wijzen! Aangezien er geen contract ondertekend is -waar een verwijzing naar de algemene voorwaarden altijd op staat- en aangezien er aan de telefoon waarschijnlijk ook niet is gewezen op de algemene voorwaarden, staat KPN juridisch zwak. Kanttekening is wel dat De Guzman waarschijnlijk bij een eerder contract wel een handtekening heeft gezet en het hier gaat om een verlenging (hier ga ik even vanuit, er moet immers ooit een handtekening gezet zijn). Hierdoor ben je schriftelijk akkoord gegaan met de voorwaarden en ook aan de veranderingen die hierin optreden. Ook hier zit weer een maar aan. Je hebt je nu geabonneerd op een ander soort dienst met andere voorwaarden, dus het lijkt mij dat je ook hiervoor eerst akkoord moet gaan en gewezen moet worden op de voorwaarden, schriftelijk of tijdens het telefoongesprek.

Het hangt dus af van hoe het precies gelopen is, maar ik geef De Guzman een goede kans.

Ruud

www.gsmacties.nl

• De Guzman

Beste Ruud,

Ik heb een contract verlengening gedaan en ben al denk ik al 8 jaar abonnee bij KPN.

Met vriendelijke groet,

De Guzman

• Mart

Ik vraag me af hoe dat juridisch zit; als je nieuwe voorwaarden in je contract krijgt moet je dan niet tekenen voor wijzigingen in je contract? Lijkt mij eigenlijk heel normaal.

Als er bijvoorbeeld op mijn werk iets in mijn contract wijzigt dan moet ik daarvoor tekenen, de werkgever ook trouwens.

• De Guzman

Beste Mart,

Ik heb mijn rechtsbijstand gebeld en die zei tegen mij van je zult even moeten kijken op hun website bij de algemene voorwaarden wat daar staat, maar ze zijn ook verplicht op je op deze algemene voorwaarden te wijzen. Ik hoop op een goed resultaat want het is niet zomaar iets maar goed dat begrijpen jullie ook wel. Ik verdien het niet in een maand

• De Guzman

AMSTERDAM (24 april 2007) Telegraaf - Telefoonbedrijven moeten heldere informatie geven over de tarieven voor mobiel bellen en internetten in het buitenland. In een brief aan alle Nederlandse aanbieders roept de Consumentenbond op klanten een gratis sms te sturen met tariefsinformatie zodra ze een grens passeren.

Bij de bond komen ondanks vele waarschuwingen in de media regelmatig klachten binnen van consumenten die na terugkeer uit het buitenland een torenhoge rekening aantreffen. De Europese Unie stemt begin mei over een voorstel dat een maximum moet stellen aan de zogenaamde raomingtarieven voor bellen in het buitenland. Mobiel internet komt in het voorstel niet aan de orde. ”Terwijl juist hierbij de rekening al snel in de duizenden euro’s kan lopen”, waarschuwt woordvoerder Ewald van Kouwen van de Consumentenbond.

Uit onderzoek van de bond blijkt dat de prijsverschillen voor mobiel internetten in het buitenland zeer groot zijn. De tarieven lopen uiteen van circa 2 tot 30 euro per MB. Foto’s naar het thuisfront sturen, Nederlands nieuws lezen en online radio luisteren kan dus aardig in de papieren gaan lopen. Van Kouwen waarschuwt ook voor nieuwe diensten die vaak ongemerkt kosten veroorzaken, zoals een TomTom die via de mobiele telefoon actuele file-informatie ophaalt.

• De Guzman

DEN HAAG (31 Juli 2007) Telegraaf - Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken moet optreden tegen misstanden bij aanbieders van mobiel internet. Dat stelt de Consumentenbond dinsdag. Volgens de bond doen telecombedrijven te weinig moeite om hun klanten te wijzen op de risico's van mobiel internetten in het buitenland, zoals het versturen van e-mails met foto's vanaf het vakantieadres.

De Consumentenbond kreeg al meldingen binnen van mensen die onverwachts een rekening van honderden of zelfs duizenden euro's kregen nadat ze in het buitenland via laptop of mobiele telefoon op het internet actief waren geweest. De bond heeft daarom in april aan de bedrijven gevraagd om hun klanten te waarschuwen voor de financiële risico's.

Maar de ondernemingen reageerden volgens de Consumentenbond niet adequaat. „Ze beperken zich tot informatie op de website, een folder of een algemeen smsje”. Tweede Kamerlid Charlie Aptroot van de VVD steunt het pleidooi van de bond en wil van Heemskerk weten of de aanbieders hun klanten wel goed informeren. Desnoods moet de bewindsman de bedrijven daartoe verplichten.

Verder wil de Consumentenbond dat het kabinet zich hard maakt voor Europees onderzoek naar excessieve tarieven, zodat die verboden kunnen worden. „Zolang consumenten voor 10 euro onbeperkt mobiel internet hebben in Nederland, kan de bond zich niet voorstellen dat euro's per mb (oplopend tot zelfs 30 euro per mb) een reëel tarief is. Met 1 mb kun je ongeveer één mailtje met een foto in een hoge resolutie naar huis sturen!”, aldus de Consumentenbond.

Heemskerk stelt dat hij de ontwikkelingen op dit gebied nauwlettend in de gaten houdt. Bovendien wijst hij erop dat de Europese Unie eerder dit jaar bij een akkoord over verlaging van de internationale beltarieven, heeft afgesproken om de prijzen van het internationale dataverkeer te monitoren. De uitkomsten hiervan kunnen volgens hem „zonodig aanleiding geven” om bijvoorbeeld ook voor mobiel internetten maximumtarieven in te stellen.

Verder noemt de bewindsman „het goed informeren van de consument over de tarieven misschien nog wel belangrijker dan prijsregulering”. Volgens hem zijn providers al verplicht hun klanten gratis te informeren over bellen en datacommunicatie in en naar het buitenland. Ook moeten de bedrijven gratis nadere informatie verstrekken als een consument daar behoefte aan heeft.