Zoals jullie weten heeft Nokia een samenwerking aangekondigd met Microsoft, in februari 2011. Ik heb diverse berichten gelezen en gehoord, en iedereen zegt hetzelfde op dit forum, en zelf voel ik het ook aan mijn thee water dat het niet zal gaan werken. En dat het een slechte keuze was van het Finse bedrijf. Zonet zal ik een artikel in NM.NL ‘’Toonaanvegende analist negatief over Nokia’’. Ik las het volgende.
Nadat Nokia onlangs een omzetwaarschuwing afgaf, kelderde de koers van het aandeel. Tot op heden bleef de koers behoorlijk lager dan voor de waarschuwing. Dat is reden voor de toonaangevende Fitch Group om de verwachtingen bij te stellen.
In een schaal die loopt van AAA tot D is Nokia nu ingeschaald op BBB-. Reden daarvoor is dat Fitch geen verbetering verwacht in de slechte verkopen van Symbian-toestellen, en nog onvoldoende vertrouwen in het succes Windows Phone heeft, het besturingssysteem dat de Finse telefoonfabrikant uitkoos voor de nieuwe generaties smartphones.
Negatief
De BBB- rating is net boven de zogenaamde ‘non-investment grade’. Bij de huidige rating verwacht Fitch nog enige kans op winst uit de aankoop van aandelen, als dat op het juiste moment gebeurt. Zakt Nokia nog verder weg, dan wordt het kopen van een aandeel Nokia ontraden. Fitch noemt de vooruitzichten voor Nokia al wel ‘negatief’.
Het lijkt erop dat Nokia richting de afgrond raakt. Elop heeft een slechte keuze gemaakt. En Windows verliest tijd om het merk te redden. Wat voorheen al voorspelbaar is, is voort gegaan. Mijn vraag is hoe zal het er uitzien voor Nokia. Zal het merk blijven bestaan, of keldert het naar de afgrond. En dat Nokia verleden tijd is. Of moet men niet van het ergste uit gaan. Wat zijn jullie gevoel hier achter, en wat zijn jullie ideeën hier op? Zeg het maar.
Lemco