De toekomst van Nokia?

• Lemco

Zoals jullie weten heeft Nokia een samenwerking aangekondigd met Microsoft, in februari 2011. Ik heb diverse berichten gelezen en gehoord, en iedereen zegt hetzelfde op dit forum, en zelf voel ik het ook aan mijn thee water dat het niet zal gaan werken. En dat het een slechte keuze was van het Finse bedrijf. Zonet zal ik een artikel in NM.NL ‘’Toonaanvegende analist negatief over Nokia’’. Ik las het volgende.

Nadat Nokia onlangs een omzetwaarschuwing afgaf, kelderde de koers van het aandeel. Tot op heden bleef de koers behoorlijk lager dan voor de waarschuwing. Dat is reden voor de toonaangevende Fitch Group om de verwachtingen bij te stellen.

In een schaal die loopt van AAA tot D is Nokia nu ingeschaald op BBB-. Reden daarvoor is dat Fitch geen verbetering verwacht in de slechte verkopen van Symbian-toestellen, en nog onvoldoende vertrouwen in het succes Windows Phone heeft, het besturingssysteem dat de Finse telefoonfabrikant uitkoos voor de nieuwe generaties smartphones.

Negatief

De BBB- rating is net boven de zogenaamde ‘non-investment grade’. Bij de huidige rating verwacht Fitch nog enige kans op winst uit de aankoop van aandelen, als dat op het juiste moment gebeurt. Zakt Nokia nog verder weg, dan wordt het kopen van een aandeel Nokia ontraden. Fitch noemt de vooruitzichten voor Nokia al wel ‘negatief’.

Het lijkt erop dat Nokia richting de afgrond raakt. Elop heeft een slechte keuze gemaakt. En Windows verliest tijd om het merk te redden. Wat voorheen al voorspelbaar is, is voort gegaan. Mijn vraag is hoe zal het er uitzien voor Nokia. Zal het merk blijven bestaan, of keldert het naar de afgrond. En dat Nokia verleden tijd is. Of moet men niet van het ergste uit gaan. Wat zijn jullie gevoel hier achter, en wat zijn jullie ideeën hier op? Zeg het maar.

Lemco

• zackary

Ik heb direct na deze aankondiging al een slecht gevoel gekregen over de keuze van Nokia. Momenteel verliezen ze tijd met wachten op een OS wat zichzelf nog moet bewijzen. Nokia had moeten kiezen voor Android. Goede hardware met eigentijdse software.

Toekomst: Nokia derderangs producent van instapmobieltjes, Elop naar huis.

• **josty**

goede vraag Lemco!

qua software kan nokia misschien wel achterop liggen maar qua design vind ik nokia toch nog wel het merk met de mooiste modellen

ik denk dat het mede komt dat het slecht gaat met nokia,doordat het (te) lang duurt voor een (gewilde) gsm gelanceerd wordt en hierdoor mensen hun heil gaan zoeken bij een concurrent die hun beloften wel na komen

Het aanbod van nokia vind ik qua symbianmodellen ook nog tegenvallen,misschien omdat ze meer op de ‘simpele’ toestelletjes mikken,maar dan moeten ze de prijzen ook ‘simpeler’ maken

wat is er precies fout aan symbian?Ik ben nog reuzeblij met mijn E7,en alles werkt naar behoren

• Lemco

Beste Zackary en Josty,

Toen ik het bericht las had ik ook gelijk een negatief gevoel van, als dit goed moet komen dan moet er meer goed komen, maar dat is niet het geval. Elop heeft een foute keuze gemaakt. En dat ben ik meer dan eens met Zackary, Qua software, (Microsoft) is Windows ook achterop, en achterhaald, en een groentje op het gebied want ook Windows 6.5 liep achter de feiten aan en zal Windows Mobile 7 dat verbeteren? Plus ik moet erbij zeggen het vorige Windows 6.5 maximaal 65.536 kleuren (16 bits) ondersteunde ondanks er meer werd opgegeven, (262.144 (18 bits) of 16.777.216 kleuren (24 bits). Ik weet niet hoe dat met het Windows Mobile 7 gaat. Voor de rest is ben ik het met Josty eens qua behuizing en materiaal gebruik maakt Nokia mooie toestellen, ook de degelijkheid was goed en nog steeds. Maar alleen de software was een foutkeuze, en helpen Nokia naar de afgrond, en net wat Zackary zegt Nokia wordt een 3e ranks merk. Aan Symbian op zich weinig te zeggen het werkt lekker en is een goede interface. maar als topsegment loopt Symbian te ver achter. Als Nokia inderdaad Android had genomen was Nokia binnen een aantal jaar weer troon bezitter, maar nu een man van Microsoft, die met zijn handjes aan het werk van de meester komt maakt er prutswerk van. Net als je van een Peugeot 406 coupé een sjonnie wagen maakt, verkracht je het werk van Pininfanina. Bij hoog en laag beweren ze het dat het goed komt. Het is alleen maar hopen, op zegen dat het goed komt. Maar ik heb er een zwaar hoofd in!

Lemco

• Cogo

Ik denk dat men het allemaal wat te somber ziet. Hier is gewoon meer aan de hand en het grote spel achter de deuren is begonnen. Overigens met instemming van grootaandeelhouders want anders hadden die er al lang voor gezorgd dat die CEO van zijn stoel was gehaald.Microoft heeft grote plannen met Nokia denk ik maar het leuke er van is dat er nu een tweede prooi lijkt te komen en dat is mogelijk Samsung. Niet zo verwonderlijk want die Koreanen bulken van het geld en zie het marktaanddel van Nokia graag naar zich toekomen en dat kan ik me voorstellen. Windows phone 7 hebben ze er net zo snel weer uit gegooid als dat het binnen is gekomen. Al met al, kan ik de hele gang van zaken nog wel eens een leuke biedingsstrijd worden alhoewel ik denk dat die grootaandeelhouders de richting bepalen. Dat hebben ze tenslotte al eerder gedaan maar hun kapitaal is ook naar beneden gedonderd en dat zullen ze niet zo maar accepteren of laten gebeuren als er niet iets acjhter zit. Het probleem is alleen dat als kleine aandeelhouder (nou ja, ik heb er zo'n 7500 op een veel hogere gemiddelde koers) je kapitaal ziet vervliegen. Geduld is een schoon woord maar ditis geen lekker gevoel. Enfin we wachten het maar af. Ergens heb ik gelezen dat op 21 juni a.s meer duidelijkheid zou komen. Ook heb ik nog steeds niks gelezen over de deatils van de deal met Microsoft. Die nieuwe CEO is vooralsnog een “gevaarlijk” mannetje.

• wb

Al eens een Windows Phone 7 uitgeprobeerd? Als je de kans krijgt: doen!