Toestel in garantie niet meer te repareren, wat voor tegemoetkoming?

• Luthieneke

Hallo allemaal, mijn toestel (Samsung Soul) is al 12 (!) weken in reparatie en men is er nu achter dat hij niet meer te repareren is. Hij zat nog net aan in de garantie (2 jaar) en nu willen ze me een of ander knutseltoestelletje aanbieden als tegemoetkoming. Ik heb aangegeven dat ik die niet wil, en een andere geopperd. Nieuwprijs van het toestel rond tijd van aanschaf was geloof ik zo'n € 200,- (ik had hem bij een abbo), welke waarde is nou reëel om een vervangend toestel voor te kunnen uitzoeken? Degene die ik heb geopperd kost bij hun op de site los € 96,-

• Alex

Als je de dagwaarde gaat berekenen dan zou je echt niet meer dan de helft van het bedrag kunnen ontvangen.

Maar door wie wordt het vervangende toestel geleverd door de zaak of door Samsung zelf?

Het lijkt me niet dat Samsung geen vervangende toestel kunnen leveren ze kunnen namelijk een toestel leveren die gerepareerd is of een toestel leveren met de zelfde opties dan wel een betere.

Laat je echter niet afschepen met een toestel die mindere functies heeft dat hoef je niet te apcepteren.

Lees ook eens www.consuwijzer.nl daar kom je ook verder mee.

Dat je hem bij een abonement hebt gekregen doet niets af aan de garantie het toestel is gekocht ook al heb je hem dan “gratis” gekregen Samsung heeft het toestel immers ook niet gratis verstrekt aan de provider.

• Luthieneke

Het ligt wat ingewikkeld: het toestel is eerst naar Dynvafix verzonden maar die kon hem niet repareren omdat het het een niet-Europees toestel betreft, dan zou de garantie vervallen ofzo (:S), hierna heeft mijn leverancier hem zelf in behandeling genomen. Maar wie hem nou uiteindelijk zou repareren weet ik dus niet.

Ze zijn overigens akkoord gegaan met mijn tegenvoorstel dus het wordt uiteindelijk dan toch redelijk opgelost, na 12 weken emmeren. Nou maar hopen dat ik hem snel binnen heb, ik ben mijn reservetoestel ook wel zat eigenlijk :D

• sipke

Het is niet aan jou wie het toestel repareerd. Je hebt uitsluitend te maken met het bedrijf waar jij zaken mee hebt gedaan en als het binnen de garantie kapot gaat mogen ze alleen verzendkosten rekenen. Dat het gaat om een buitenlands toestel en daardoor onrepareerbaar is, is onzin. Dynafix staat bekend als een notaire oplichter als het gaat om repareren van GSM toestellen. Was een aantal jaren geleden waterschade het toverwoord, nu is het val of stootschade.

Kortom je hebt recht op een nieuw toestel met dezelfde waarde als jou defecte.

• Luthieneke

Ik snap dat ik geen boodschap heb aan wie hem repareert, maar Alex vroeg of hij bij Samsung zelf in reparatie was ivm een vervangend toestel, vandaar.

Dynafix gaf aan hem niet te kunnen repareren en toen heeft mijn leverancier keurig de onderzoekskosten en extra verzendkosten voldaan, waarna ze hem zelf wilden gaan repareren.

Maar Sipke, je zegt “Kortom je hebt recht op een nieuw toestel met dezelfde waarde als jou defecte.” Bedoel je dat ik recht heb op een toestel met dezelfde dagwaarde of aankoopwaarde?

Het toestel dat ik nu krijg is er een met een mindere camera (soul had 5 mb en de LG GD510 Pop heeft 3,2 mb) en geen UMTS/HSDPA maar daarentegen wel weer quadband (joepie :D).

• sipke

Als je het hard speelt dan heb je recht op een toestel met dezelfde nieuwaarde. Maar dan is het redelijk dat de afschrijving van je defecte van die waarde afgetrokken wordt en zodoende dat bedrag moet bijbetalen. Een GSM heeft een hele hoge afschrijving, daar moet je rekening mee houden.Als dus je huidige toestel in de losse verkoop € 300 zou zijn en na 1 jaar is hij stukgegaan terwijl de volledige afschrijving 4 jaar is dan zou je dus 300:4= 75 moeten bijbetalen. In praktijk echter is de garantie op een GSM 0,0 en krijg je pas je recht als je hard met de vuist op tafel slaat.

• axel

Heb je het al bij je eigen provider geprobeerd. of Samsung zelf?

• Luthieneke

Nee, maar het is inmiddels geregeld. Heb de LG GD510 pop binnen. Wel ff wennen zeg maar :D