GSM verbreekt contact na paar seconden. Te weinig beltegoed?

• adrie

Als ik iemand bel met mijn GSM, wordt de verbinding na een paar seconden verbroken en schakelt mijn GSM automatisch uit. Toch is de batterij nog niet leeg.

Ik heb een GSM-abonnement via Telfort. En ik heb een GSM-telefoon van ongeveer acht jaar oud. Het is een Siemens M-35. Zie foto: http://itc.ua/img/dpk/2003/4/siemens_m35.jpg

Die GSM heb ik indertijd gratis gekregen via een kado-actie van de Postbank.

Als ik iemand probeer te bellen, krijg ik wel contact met die persoon, maar na ongeveer vijf seconden hoor ik dan eerst heel snel een onderbroken pieptoon en daarna word de lijn verbroken. Die pieptoon bestaat uit heel korte, niet zo hoge piepjes, ongeveer tien per seconde, alle op dezelfde toonhoogte.

Mijn batterij is volgens de indicator in het display nog voor een derde vol. En er is ook genoeg stroom om rustig in de menu's te lezen.

Kan het misschien zijn dat mijn beltegoed op is? Ik werk niet met een abonnement per tijd, maar ik waardeer mijn GSM telkens op per bedrag. Ik betaal dus via prepay. Maar dat tegoed heeft wel een beperkte geldigheid.

• **josty**

ik denk persoonlijk dat het toch aan je gsm ligt,want mocht je geen btg hebben dan doet je gsm voor die 5 seconden al niks meer

• JeroenW

Waarom vraag je 't telfort niet?

• Marly

Wanneer er iets mis is met aansluiting en/of simkaart (niet meer geldig, beltegoed op, etc.) wordt de verbinding verbroken of komt al helemaal niet tot stand, maar de gsm valt niet uit.

De jouwe doet dat wel, dus het ligt aan gsm, batterij, of beiden.

Bellen vergt veel meer van de batterij, dan door het menu bladeren, wanneer er te weinig stroom is, om te bellen, kun je dus best nog in het menu kijken.

Ook dat gepiep duidt op een waarschuwing voor een bijna lege batterij. Dat de indicator nog een derde vol aangeeft, wil weinig zeggen, zeker bij een oude batterij zijn indicators vaak onbetrouwbaar.

Je zou natuurlijk een nieuwe batterij kunnen proberen, maar je toestel is dat waarschijnlijk niet meer waard, hoewel de M35 in zijn tijd een uitstekende telefoon was, is hij toch nu wel heel erg oud.

• Steven.w

Dit duidt op een accuprobleem. Ik heb dit toestel zelf ook gehad en heb hetzelfde probleem gehad. De accu is na die 8 jaar versleten. De indicatie klopt hierdoor niet meer. Door menu's bladeren kost aanzienlijk minder stroom dan een gesprek opzetten. Vandaar dat het toestel tijdens het opzetten van het gesprek ploteseling uitvalt, ondanks dat de batterij-indicatie een volle batterij weergeeft. De enige oplossing is vervanging van de accu. Aangezien dit een prijzige aangelegenheid kan zijn, is het wellicht verstandiger om een nieuw toestel aan te schaffen.

• adrie

Zeer bedankt voor de uitstekende reacties!

Ik heb de accu ongeveer twee jaar geleden vervangen voor een nieuwe en heb mijn gsm binna altijd uit staan. Daarom denk ik dat die nieuwe accu nog niet is versleten.

Ik heb gemerkt dat ik weer wel gewoon kan bellen, nu ik deze gsm volledig heb opgeladen. Dus mogelijk is het probleem inderdaad dat de batterij-indicator niet nauwkeurig werkt en dat ik voortaan eerder moet opladen. Als de batterij-indicator inderdaad niet goed aangeeft, komt dat dan doordat deze telefoon 8 jaar oud is?

• oneeye67

Hij doet het weer, anders had ik gevraagd doet ie dat ook als JIJ gebeld word of dat het alleen gebeurt als jezelf belt? want dan kon t wel aan je beltegoed liggen ipv de accu….

• Rene

Adrie, Ik heb een simpele test voor jou, waarmee je kan zien of het aan de accu ligt. Sluit de telefoon aan op de oplader en ga dan bellen, valt hij dan niet uit (hij krijgt tenslotte dan continu stroom) dan ligt het aan de accu.

Als het aan de accu ligt, zou ik zeggen koop een nieuwe telefoon. Voor 30 a 40euro een simpele nieuwe. Dat de batterijindicator niet meer goed aangeeft ligt aan je accu en niet aan je toestel ookal is deze al 8jr oud.

Succes!

René

• adrie

Oneey bedankt.

Rene, heel goed advies van je. Maar ik heb twee jaar geleden een nieuwe accu in deze GSM gezet. En ik heb die accu sindsdien totaal nog maar zes keer opgeladen. Hoe kan deze accu dan nu al versleten zijn?

• Marly

Accu's verouderen ook, wanneer ze niet gebruikt worden. Vooral te lang liggen in lege toestand, doet ze geen goed.

Is die tweede trouwens een originele accu ?