Belazerd

• Wiggy

Hallo,

Even een vraagje hier.

Ik heb via een (bekende) telefoon internet winkel een abonnement met telefoon aangeschaft.

Nu blijkt (na 2 weken gebruik) dat de telefoon uit het buitenland komt en ik dus geen Nokia garantie heb. (Heb dit van een Nokia service punt i.v.m. een eventuele afstelling/reparatie van het slider mechanisme).

Elke Nokia heeft een productcode en een IMEI nummer, hier uit is gebleken dat mijn toestel uit Maleisie/Singapore komt en dus GEEN 2 jaar Europa garantie heeft en ik dus, mocht er iets stuk gaan dit zelf moet betalen.

Ik was hiervan voor/tijdens de aankoop niet van op de hoogte en heb ter goede trouw aangenomen een NEDERLANDS/Europees toestel aan te schaffen. (Staat ook niks van in de algemene voorwaarden nog is dit mij duidelijk gemaakt door de verkopende partij).

Ik voel mij dan ook belazerd en heb inmiddels een mailtje gedaan naar de verkoper met de vraag hoe dit kan en wat zij er aan gaan doen.

Nu wil ik hier info op doen om zo “beslagen mogelijk op het ijs te verschijnen” m.a.w. sta ik in mijn recht ?

Hoop dat ik via deze weg wijzer zal worden.

Alvast mijn dank.

• Paul

welke winkel is dat ?

• Wiggy

is een webshop. Naam is (nog) niet

belangrijk. Er is nog geen rede om met modder te gooien.(ze moeten nog reageren op mijn mail.

Wil alleen info over mijn rechten en/of wat te doen.

• Jackaars

Ik wil verder ook niet met modder gooien maar bedoel je deze topic:

http://www.telecomvergelijker.nl/thread/23992

Mijn advies is inderdaad om de kwestie bij de winkel neer te leggen en hun te laten reageren op jou bevindingen. Wellicht hebben ze een goede reden of heb je iets over het hoofd gezien. Ik zou nog even wachten op hun reactie voordat je verdere stappen ondernement.

Jackaars

• Wiggy

Nee heeft niks met die topic/leverancier te maken.

De bal ligt inderdaad nu bij hun, ik wacht het wel af.

Wil gewoon zoveel mogelijk info omtrent dit/mijn probleem.

Verder bedankt.

• Sip

Het maakt niet uit of het toestel uit Azie komt tenzij het mogelijkheden ontbeerd die een Europees toestel wel heeft. Als je beroep moet doen op garantie dan is de verkoper hier verantwoordelijk voor en niet de fabrikant.

• Wiggy

Nokia maakt gebruik van service points voor kleine garantie zaken, zoals in mijn geval speling op het slider mechanisme.

Dit kan terplekke GRATIS verholpen worden, mits je garantie hebt en die heb ik niet omdat ik geen Europees/NL toestel heb.

Nu kan ik het volgens jou via de verkoper doen maar dan ben ik het toestel lang kwijt. En de verkoper “schermt de garantie af”.

Het toestel ontbeerd een Nederlandse IMEI code / Product code om in aanmerking te komen voor NL garantie, het maakt dus wel zeker iets uit.

De verkoper is verantwoordelijk voor het uitvoeren/tot stand brengen van de leveranciers garantie, daarvoor moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

• thys

Je kunt geen gebruik maken van de fabrieksgarantie (essentiel onderdeel van het product) dus je kunt het product aanmerken als ‘ondeugdelijk’.

De website consuwijzer geeft in dat geval het volgende advies:

Schrijf uw verkoper een (aangetekende) brief waarin u inhoudelijk uw klacht aangeeft. Stel een redelijke termijn voor een (kosteloze) oplossing. Geef aan welke vervolgstappen u onderneemt als de verkoper niet aan uw verzoek tegemoet komt. Gebruik de voorbeeldbrieven van ConsuWijzer. Komt de verkoper, binnen de door u gestelde termijn, niet aan uw verzoek tegemoet dan heeft u de volgende mogelijkheden:

- de betaling (of een gedeelte daarvan) opschorten totdat een oplossing gerealiseerd is.

- de reparatie laten uitvoeren door een derde en de kosten hiervan op de verkoper verhalen.

- (gedeeltelijk) ontbinden van de koopovereenkomst. Dit betekent dat u het product kunt retourneren en u recht heeft op (gedeeltelijke) terugbetaling van de aankoopsom. Is de verkoper (of de brancheorganisatie van uw verkoper) aangesloten bij De Geschillencommissie, dan kunt u in de regel de hulp inroepen van De Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie op de website van De Geschillencommissie. Is de verkoper niet aangesloten dan kunt u de kwestie voorleggen aan de rechter. Als u hiervoor geen rechtsbijstandverzekering heeft afgesloten, dan is het raadzaam om dan eerst een goede kostenafweging te maken.

Trouwens klasse dat je niet direct met modder bent gaan gooien!

Succes ermee.

• Wiggy

Bedankt voor jouw prima reactie.

Heb nog steeds niks van de leverancier vernomen, helaas.

Ik neem (waarschijnlijk morgen) zelf contact op.

Dat van niet met modder gooien is in mijn ogen normaal.

De verkoper heeft nog geen kans gehad zich te verdedigen, het zou zomaar kunnen dat het netjes wordt opgelost en dan heb ik die firma hier zwart gemaakt,dat maak je niet zomaar weer even goed.

Het is ook gewoon niet netjes/het kan altijd nog ;-)

nogmaals thanks.

• Jim

Ze weten zelf dondersgoed dat ze import toestellen hebben en verkopen, dus misschien is het gelijk een goede waarschuwing voor andere bezoekers hier om de naam te noemen.