Debitel discrimineert buitenlandse mobiele klanten

  • zackary

    Debitel discrimineert buitenlandse mobiele klanten

    Sinds personen vrij door Europa mogen reizen, werken en zich vestigen is het aantal buitenlandse (EU) werknemers en studenten die in Nederland een lokaal mobiel abonnement hebben vanwege de nog steeds hoge roaming kosten sterk gestegen.

    Tenminste, dat geldt voor vrijwel alle providers behalve Debitel. Daar worden buitenlandse klanten, die dus niet beschikken over een Nederlands paspoort, in vrijwel alle gevallen als klant geweigerd.

    Enkele maanden geleden spande een Duitse klant al een zaak aan via de Commissie Gelijke Behandeling omdat Debitel hem als klant bleef afwijzen vanwege het feit dat hij niet beschikte over een Nederlands paspoort. De goede man had wel een adres én een bankrekening in Nederland dus voldeed eigenlijk aan alle eisen voor het afsluiten van een mobiel abonnement.

    De Comissie voor Gelijke Behandeling tikte, na zorgvuldig onderzoek, Debitel weliswaar op de vingers, maar dat werkte slechts ten dele.

    Inmiddels worden buitenlandse paspoorten wel geaccepteerd door Debitel, maar alleen als hier een ‘verblijfs aantekening’ of –stempel in staat. Met de nieuwe wet, die al geruime tijd van kracht is, waarbij inwoners van EU landen zich vrij kunnen vestigen in elk ander EU land is dat juist iets dat overbodig geworden is en waar vrijwel niemand meer voor gaat betalen.

    Andere providers zoals Vodafone, KPN en T-Mobile accepteren wel gewoon buitenlandse paspoorten en het lijkt er dus op dat alleen Debitel nog steeds ‘discrimineert’ op basis van Nationaliteit.

    In een reactie voor het VARA radioprogramma ‘Kassa’ liet Debitel schriftelijk weten dat men deze policy zal handhaven ter bescherming van haar andere (Nederlandse) klanten om te voorkomen dat die straks meer moeten gaan betalen als buitenlandse wanbetalers Nederland weer verlaten.

    Tja, wat nu een stempel in een paspoort, in combinatie met automatische incasso van een Nederlandse bankrekening, te maken heeft met het niet betalen van je mobiele telefoonrekening vraag ik mij af.

    Misschien dat men zich bij Debitel niet realiseert dat ook de ‘gewone’ Nederlandse klant op elk moment kan beslissen het land te verlaten, zijn bankrekening op te zeggen en dus niet meer te betalen voor zijn Debitel abonnement. . .

    bron: mobilecowboys

  • JeroenW

    Die duitser spoort niet. Waarom zou je moeite gaan doen om klant bij debihell te worden.