Motorola Q9 of SE P1i

• Meeus

Op een nieuwspagina heb ik gelezen dat Motorola nu ook met een smartphone komt: de Q9. Op dit moment gebruik ik een Motorola V60i, en ben daar zeer tevreden over. Ik hoor van mensen om mij heen dat als je eenmaal een Motorola hebt gehad, je daarna geen andere meer wil.

Nu ben ik daar niet zo zeker van. Ik heb ook de SonyEricsson P1i op de korrel en ben benieuwd naar jullie mening als je deze twee toestellen met elkaar vergelijkt. Van de voorganger van dit laatste toestel (de P990) hebben veel mensen hun buik vol. Het schijnt nogal een vast te lopen, vandaar dat SE ervoor heeft gekozen hem een afwijkende benaming te geven. Maar onderaan de streep draaien beide toestellen op hetzelfde OS.

Heeft iemand een voorkeur en zo ja, waarom?

Groetjes,

Meeus

• NieuweMobiel.NL

Toegevend, met de P1i kun je Wifi-en, maar ze kunnen verder bijna evenveel, dus misschien zou je je moeten afvragen wat je liever wilt: Windows of Symbian?

En als je perse niet wilt wachten kun je nu al voor de q9 gaan, die is sinds kort verkrijgbaar! Op de P1i moet je nog even wachten.

Gr.,

NieuweMobiel.NL

• Meeus

Allereerst hartelijk bedankt voor je snelle reactie. Ik had het toestel inderdaad op jullie site gezien, maar ben nu ook weer niet zo desperate dat ik niet nog even kan wachten op de P1i.

Kun je (of kunnen jullie) me zeggen aan welk OS ik de voorkeur zou moeten geven en waarom? Ik heb daar zelf nog geen enkele ervaring mee (ach ja, die V60i, hij komt straks vast op de Marktplaats van Jurrasic Parc…).

Ik vind ze beiden erg mooi om te zien en heb de specs inmiddels vergeleken. Er zit nogal wat verschil tussen de toestellen (OS, Wifi, resolutie scherm, aantal MP camera enz) dus ik begrijp dat het lastig is om een advies uit te brengen. Ik weet dat ik zelf moet bekijken waar voor mij de prioriteiten liggen, maar ik ben desalniettemin toch erg benieuwd naar jullie 9al is het dan subjectieve) mening.

Groetjes,

Meeus

• Marly

Je zult inderdaad aan de hand van de specs (er zijn nogal wat verschillen) moeten bepalen, wat je nodig hebt, maar ook een winkel binnenlopen en het toestel eens in de hand nemen, is belangrijk. Ze zien er op foto's soms anders uit (kan mee- of tegenvallen) en een toestel moet ook lekker in de hand liggen.

Onafhankelijk ervan, welk merk je neemt, zal het toch een wereld van verschil zijn, vergeleken met je V60i (zelf ook gehad, prima toestel), een smartphone heeft n.l. een geheel ander karakter.

Hij is, vergeleken met een “gewoon” toestel, langzamer en wat ingewikkelder in de bediening, bovendien zwaarder, groter en niet zo zuinig met de batterij, maar wanneer je de extra opties ook daadwerkelijk gebruikt, kijk je over deze kleine nadelen heen en wil je gewoon niets anders meer.

De Engelstalige versie van de P1 is er trouwens al, maar als je er eentje met Nederlandse taal wilt, zul je nog even moeten wachten. Vaak hebben dergelijke nieuwe modellen wel nog wat kinderziektes, voordeel bij een Sony Ericsson is dan weer, dat je zelf de software kunt updaten.

Bovendien zijn, ze, als ze een paar maanden op de markt zijn, natuurlijk ook goedkoper.

Zo heb ik mijn P990i pas vier maanden geleden gekocht, toen hij al meer dan een half jaar te koop was. Hij was toen ruim 150,- euro goedkoper, dan toen hij pas uit was en met de nieuwste software-versie en een 4 gig memory stick werkt hij als een zonnetje.