GSM vs UMTS

• Johan

Nu ben ik niet zo'n ster in internet en verbindingen. Mijn vraag is dan ook: wat is het verschil tussen GSM en UMTS netwerk (heb een Nokia N73) en welke ‘soorten netwerken’ zijn er nog meer?

Mvg Johan

• Peter de G.

Ga even Google-en en kijk dan op UMTS, GSM en GPRS. Kijk ook even op Wikipedia.nl

Er gaat dan een wereld voor je open, of niet.

• Lemco

De 1e gineratie was GSM (Global System for Mobile Communications). Later kwam er GPRS (General Packet Radio Service) en toen UMTS (3G) (Universal Mobile Telecommunications System), als 3e gineratie en de N95 heeft HSDPA (3,5G) (High Speed Downlink Packet Access). In het Oostblok spreekt men al over de opvolger van HSDPA, 4G.

Lemco

• Johan

@Lemco: Thanx!

@Peter: Als je geen zin hebt om antwoord te geven, doe het dan ook niet! Waar is dit prikbord nou eigenlijk voor? In hetzelfde aantal tekens had je ook een korte uitleg kunnen geven ipv zo'n stomzinnig ‘antwoord’!

• Johan

Heb het tevens opgezocht op Wiki, en weet nu wel wat het beiden inhoudt, maar nog steeds niet wat nu het verschil voor je telefoon(gebruik) is als je hem op UMTS hebt staan ipc GSM..

• Marly

Wat spraak betreft, is er geen enkel verschil, maar mobiel internet is met UMTS veel sneller. Het toestel moet er natuurlijk wel voor geschikt zijn.

Zolang als de dekking van UMTS nog niet overal en bij elke provider even goed is, als die van GSM, gebruikt het toestel wel wat meer energie, de batterij zal dus mogelijk eerder leeg zijn.

• Peter de G.

Je hoeft niet zo agressief te reageren want daar zijn andere prikborden voor. Ik probeerde je alleen maar te helpen met een verwijzing. Sommige mensen stellen eerst de vraag en dan kijken ze pas op Google. Maar inderdaad Marly en Lemco zijn heel goed.

• Lemco

Naast UMTS videobellen,videotelefonie (goede vergelijking als met de webcam via MSN) is UMTS ook snel in downloaden van bestanden, 6x sneller dan ISDN op het normaal web. HSDPA doet daar nog eens een schepje boven op en is sneller dan UMTS, 6x sneller dan ADSL. Wat ik het probleem van UMTS is, je weet niet wie in je contactenlijst een UMTS toestel heeft, daarnaast of die gene de juiste provider heeft en ondersteund, en daar komt bij dat heeft hij/zij het wel of niet geïnstalleerd. Gelukkig ondersteunen bijna alle providers UMTS, zoals KPN, Vodafone, T-Mobile en sinds April 2007 ook Orange. Telfort en Tele2 en Debitel zijn de enigen die het niet ondersteunen. Symio kun je links laten die daar kun je alleen maar bellen en SMS'en. Als je UMTS wil moet je het aanvragen en je SIM-kaart om laten zetten naar USIM. Met een gewone SIM-kaart kun je helaas niet mee beeldbellen. Omzetten of een USIM te bezitten moet je naar de shop gaan van je provider, dit kun je niet zelf doen helaas.

Lemco